Wednesday, August 17, 2011

17 ogos 2011, Rabu ( Bila aku start semayang? )

Duk terawih td, (lpas jumpa buah hati ), ternampak sorang budak duk solat kat belakang, umur dlm 8 tahun. Tiba2 terdetik dalam hati aku, 'bila aku start blaja semayang????...ak dah lupa tp aku x rasa masa darjah satu n x pula darjah 2, mungkin darjah 3..Yup ak rasa darjah 3. Tp biasa la budak2 semayang gtu2, kadang kadang. Aku ingat lagi time darjah 4, ak tertinggal banyak kali solat subuh, then tanya ma mcm mana nak cover balik, ma aku cakaplah xpe yen, yen budak lagi. Nanti dah besar kena qada. Owwhhh gitu ker?..bila dah besar, baru ak tahu smua2 ni, Alhamdulillah ma n abah ajar aku semayang n mengaji masa kecik lagi. Sesetengah orang x dapat smua ni, kita yg dah ada ilmu ni, dah besar tinggal semayang macam xde apa2, tinggal, qada la. Mudahnya maksud Qada di hati kalian. klau tinggal dengan sengaja, dah xde makne qada tu. Semuanya jadi sia -sia. Kalau masa kecik kita belaja semayang, masa besar kita kne belaja mcm mana nak khusyuk dalam solat. Serius ak pun belum rasa khusyuk solat mcm mane. So jomlah kita search makna khuyuk tu. Sama samalah kita..Aminnn



Hari ni aku ada event best, berbuka puasa kat rumah Opah angkat dengan mama, ayah, Yob, Danish n Darwisyi. Rumah Opah ni mmg betul2 kampung, keliling smua semak2 + hutan, seramm kate kooo....Tp xpela sbb bukan aku tido cni, kalu tido cni mmg x dapat tido aku rasa...Asyik pikir bukan bukan..haha.Part yg best kat cni xde bunyi2 sumbang mcm kete lalu lalang, kilang, etc. Smua Lapang, sesuai sangat klau nak release tension. Esok aku ada test so petang ni enjoy puas2..Main mercun.

Yg g, aku sopi, wani n syafiq. nak gerak pkul 4 asalnya tp dah wani ngn Sopi x siap assignment delay sampai pkul 4.30pm. Sampai sana, kitorang belajar menganyam ketupat, sori to say la tp ak lembab bab2 belaja ni, so x dapat la nak tangkap apa yg mama ajar. N ada sorang lagi yg sama mcm aku...So xde la alone in dark, kredit to Miss Wani, bukan main lagi aku ikut cara dye buat, last2 dye x tahu buat. Dah feed up, stop sudah..Next time maybe..Sopi ajar aku pun still x dapat nak ikut.

Ku sangka panas sampai ke petang tp hujan di tengah jalan. Duk menganyam tu, hujan lebat tiba2. Yob ngn Danish siap boleh mandi hujan. Ak nak gak mandi tp xde baju, skali lagi kene delay plan tu. Time kecik dulu banyak kali aku mandi hujan, siap kena rotan lagi. Tp smua tu dah jadi kenangan..

Semua pelita, mama, danish n yob cabut n simpan kat bamgsal. Kalu basah nanti susah nak menyala malam ni. X silap aku dalam kul 5.20pm mama bakar ikan keli dan ikan turbok. Yg turbok ak x tahu sedap ke x, tp keli aku sure mesti best. Bakar kot, aku minat beno barang2 grill ni.

dah borink main kat luar,hujan dah reda, aku masuk dapur nengok wani masak. Boleh ke minah ni masak? mmg ak deny abis, tp ak tarik balik kata kata aku tadi. Haha. boleh tahan la wlaupun masak ikan pekasam. Sekali tgk ikan tu hancur bila digoreng, aku tanya wani dye cakap mmg mcm ni, So ak try goreng 2 ekor dengan harapan x hancur. Tp biasa la, dah takdir dye hancur, hancur la jugak akhirnya. Yeah, ak surrender....Nak mencabar alam smulajadi, mana boleh. Sure kita kalah.

Then tiba time berbuka, ni list juadah berbuka

1) nasi putih
2) Ikan Keli Bakar + Turbok Bakar
3) Ikan Pekasam
4) udang gorenag
5) Cendawan Goreng
6) Kerang rebus
7) Murtabak
8)Agar2 telur
9) Kuih Hijau (ak letak jer sbb x ingat nama)
10) air sirap laici
11) tea o ice
12) Cocktail
13) Kurma

Ni je rasanya. Serius diri ni terasa kampung, xde ayam dalam menu tu. Haha...feveret aku xde, tp aku makan jugak sbb superb keli n udang...

Dalam pkul 8.30pm, turun main mercun mancis + roket + bunga api. Ak x suka sangat main bahan2 letupan ni, tp dah smua main, x best la tengok je...Danish main mercun rocket, 1/10 jer yg meletup,lain2 naik atas, senyap...Satu lagi hal, darwisyi taku nak pegang bunga api, no wonder baru 3 tahun...ak nak paksa dye pegang, lari lintang pukang dye.haha..xpela dah besar mesti x takut 

dalam kol 10pm kitorang gerak balik, Darwisyi dah mcm sedih beno ak tengok. Sedih sbb kitorang nak balik kot. Btw Hari khamis Next week kita datang lagi..Ayah offer amin mercun, All out malam tu.

At last, Thank a lot mama and family..

P/S- yob balik asrama so x sempat berbuka dengan kitorang smua.. Then aku tido pkul 11 sbb terlamapu penat..ZZZZZ

1 comments:

Anonymous said...

si buncit tu respon cm mane? die sihat x?

Post a Comment

Popular Posts